Jane Eyre (filmajánló)
![]() |
kép: wikipedia |
A 2011-ben bemutatott Jane Eyre Cary Fukunaga rendezésében egy lenyűgöző adaptációja Charlotte Brontë 1847-es klasszikus regényének. A film főszerepeiben Mia Wasikowska (Jane Eyre) és Michael Fassbender (Mr. Rochester) látható. Az alkotás Brontë művének gótikus romantikáját és erőteljes karaktereit új élettel tölti meg, miközben modern látásmódban értelmezi újra a történetet.
A film in medias res kezdődik: Jane magányosan és zaklatottan bolyong, menekül. A nézőben felkelti az érdeklődést a lány megviselt lelkiállapota. Végül egy módos férfi megmenti, majd a cselekmény többször is visszaugrik Jane gyerekkorába, ahol megismerjük traumatikus múltját. A kislány szülei meghaltak, és gyűlölködő nevelőanyja, Reed néni kegyetlenül bánik vele. Jane igazságtalanul bűnhődik, és a "vörös szobába" zárják, ahol szellemeket lát. A lány kitartó, erős igazságérzete révén mégis megőrzi önállóságát. Reed néni végül egy szigorú bentlakásos iskolába küldi, ahol testi és lelki bántalmazások érik.
Jane felnőttként nevelőnőként dolgozik Thornfield Hallban, Rochester birtokán. Itt Adele-t, a francia kislányt tanítja, aki Jane gyerekkori énjét tükrözi vissza. Thornfield Hall atmoszférája sötét és rejtélyes, a házban Adele szerint egy szellem kísért, amiről a néző is megbizonyosodhat az éjszakák furcsa történései során. A filmben megjelenik az erőszak, ami néhol horrorisztikus elemekkel párosul, ezzel egy általános nyugtalanságot, izgalmat, félelmet keltve a nézőben, amihez a film audiovizuális elemei is nagyban hozzájárulnak: a sötét színvilág, a komor tájak és a nyomasztó zenei aláfestés.
Jane és Rochester között egy különleges vonzalom, szellemi kapcsolat alakul ki. Rochester magányos, szeszélyes, ugyanakkor karizmatikus figura, aki Jane-t egyenrangú félként próbálja kezelni, és nagyra értékeli a lány intelligenciáját és művészi tehetségét. A kapcsolatuk elmélyül, és Rochester végül megkéri Jane kezét, ami a film egyik csúcspontja. Jane boldogan igent mond, de az esküvőn kiderül, hogy Rochesternek már van egy felesége, Bertha Mason, aki elmebeteg és Thornfield Hall egyik elzárt szobájában él. Jane szíve összetörik, és elmenekül. Ekkor értjük meg igazán a film kezdőjelenetét, hiszen valójában azt láthatjuk még egyszer, csak ezúttal más kontextusba helyezve és ezzel új értelmet nyerve.
Jane új életet kezd egy kis faluban, ahol tanítónőként dolgozik. Egy váratlan örökség révén gazdag lesz, de a boldogságot nem a pénz, hanem az emberi kapcsolatok jelentik számára, egyetlen vágya, hogy ne legyen többé magányos, és fogadják őt örökbe. St. John Rivers megkéri a kezét, azonban Jane nem akarja lekötni magát egy olyan férfi mellé, akibe valójában nem szerelmes, és rájön, hogy továbbra is Rochesterhez vonzódik, ezért visszatér Thornfield Hallba, ám a kastélyt tűzvész pusztította el. A tűz többször is megjelenik a filmben, ezzel is szimbolizálva a két főszereplő szenvedélyes ugyanakkor lelki fájdalmakkal járó szerelmét. Rochester megvakult, és elvesztette egyik karját, azonban Jane így is mellette marad. A film végén a két főszereplő boldog egymásra találása zárja le a történetet.
Jane összetett személyiségként jelenik meg, akit a gyermekkori traumák és a nehéz körülmények formáltak. Egyszerre rideg és erős, ami ambivalenciáját adja: nehezen engedi be az embereket a lelkébe, még Rochester számára is kihívást jelent, hogy közelebb kerüljön hozzá. Ez a távolságtartás részben önvédelmi mechanizmus, amelyet a korai évek elutasításai és fájdalmai alakítottak ki, ugyanakkor a néző könnyen tud hozzá kapcsolódni, hiszen ismerjük a múltját, és megértjük, miért választja ezt az utat. Jane inspiráló karakter, aki a külső hatások és elvárások ellenére is kiáll önmagáért és az elveiért, önazonosságát mindvégig megőrizve. Ez különösen szembetűnő, amikor Rochester szerelmével szembesülve is hű marad saját erkölcsi értékrendjéhez, még akkor is, ha ez azt jelenti, hogy el kell hagynia őt.
Habár Rochester gyakran zárkózott és komor, a néző iránta érzett szimpátiája abból fakad, hogy láthatóan küzd múltjának hibáival, és szeretne jobb emberré válni. A történet végére egy megalázott és megtört, de erkölcsileg tisztább emberként jelenik meg. Ekkor már nem egy domináns és manipulatív férfi, hanem egy alázatos, szeretetre vágyó lélek, aki végül méltóvá válik Jane-hez.
A film olyan fontos témákat vet fel, mint az önazonosság megőrzése, a szabadság és a szerelem közötti egyensúly keresése, a társadalmi hierarchiák hatása és az, hogy a gyerekkorunk milyen hatással van a személyiségünkre. Különösen izgalmas, ahogyan a film a függőség és függetlenség kérdését közelíti meg: Jane és Rochester kapcsolata folyamatosan ezen a dinamikán mozog, miközben mindketten megpróbálnak hűek maradni saját elveikhez. Számomra ez a sokoldalúság és mélység volt a leginkább lenyűgöző, mert nemcsak egy szép szerelmi történetet kaptam, hanem egy olyan narratívát is, amely valódi kérdéseket és gondolatokat hagyott maga után.
Kucska Luca 11.B
A film a népszerűbb videómegosztókon hozzáférhető.
Trailer:
Megjegyzések
Megjegyzés küldése