Demokrácia rímekben - Slam poetry és német nyelvtanulás a Dunánál

Februárban került megrendezésre a 3D-projekt (Demokratie und Deutsch lernen an der Donau – demokrácia- és német nyelvtanulás a Dunánál), melyen három Babitsos diák, Kálnai Borbála (11.D), Keresnyei Levente (11.D) és Kőhegyi Dániel (9.C) képviselte iskolánkat Jaszenovics Sándor tanár úr kíséretében. A rendezvényen iskolánkon kívül az országból további három DSD-iskola vett részt, a Koch Valéria Iskolaközpont gimnáziuma, az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium és a projektnek helyszínt biztosító Budapesti Osztrák Iskola.

A projekt a német és az osztrák állam támogatásával jött létre, mely kormányok mind az esemény, mind az utazás, mind pedig az elszállásolás és ellátás költségeit fedezték a különböző országok polgárainak társadalmi szintű kritikus gondolkodásának felébresztése és megerősítése céljából.

Az esemény első napján, az Osztrák Iskolába érkezve Schwendenwein Ursula (az ÖSB tanárnője) vezetésével egy rövid ismerkedő csoportfoglalkozás zajlott, ami megteremtette a barátságos légkört és egyben előkészítette a projekt komolyabb témáit feszegető foglalkozásokat is.


Ezt követően Jaszenovics tanár úrral--a tőle megszokott kreatív és rendhagyó módon összeállított feladatoknak köszönhetően--mélyebb betekintést kaptunk a témába, és az önreflexív és asszociációs gyakorlatok révén saját magunk és mások gondolkodásmódjának jobb, alaposabb megismerése is elérhetővé vált. Ezek után Heike Neyens, a ZfA szaktanácsadója és Antje Goltz szaktárgyi közösségi tanácsadó (a szervezők) lezárták az első projektnapot.

A csoportmunkák és a feladatok ugyan véget értek, de a 3D-projekben résztvevő diákok és tanárok ellátogattak egy sétatávolságra lévő kávézóba, ahol iskolai környezeten kívül tovább ismerkedhettek.

Miután a vidéki diákok, a tanár úr és a tanárnők elfoglalták szállásukat, és egy közeli étteremben megvacsoráztak, egy Babitsos ötletnek köszönhetően az este kellemes időtöltéssel és társasjátékozással telt. 

Katharina Wenty
A második projektnapon vette kezdetét a workshop Katharina Wenty osztrák slam poetry előadó vezetésével. Nála az előző napon megkezdett demokrácia témát dolgoztuk fel újra, ezúttal retorikai, írásos és előadásos feladatokkal. A hangsúly a komfortzónából való kilépésen volt annak érdekében, hogy az új helyzeteket gyorsan megszokva növekedjen az önbizalmunk. A nap folyamán, miközben haladtunk a gyakorlatokkal, fejlesztettük önismeretünket, egyre jobban elmélyedtünk a demokrácia témájában, és betekintést nyertünk a slam poetry világába. Ennek eredményeként kialakult egyfajta csoportdinamika, amely mentén eldőlt, hogy mely diákok írnak és adnak elő slam poetryt a későbbi nemzetközi versenyen.

Végül úgy alakult, hogy Magyarországot a nemzetközi 3D-projekt versenyén a PTE Babitsból Kőhegyi Dániel és további négy diák képviseli két másik iskola részéről. Az eseményt június negyedikén rendezik meg az Osztrák Kulturális Fórum Budapest nevű rendezvényen. A versenyt megelőző napon a résztvevőknek alkalma lesz megismerkedni a többi országot képviselő diákkal.

A Duna mellett zajló demokrácia- és némettanulás (Demokratie, Deutsch és Donau, azaz 3D) valóban találó elnevezése a programnak, hiszen a két nap folyamán minden diák mélyebben megismerhette a demokrácia intézményét és lényegét. Emellett a közel két napon keresztül tartó aktív németnyelv-használat kiváló gyakorlási lehetőséget nyújtott, és talán a legfontosabb, hogy új emberek megismerésével és élmények szerzésével olyan egyéni fejlődés valósult meg, ami a jövőben rendkívül hasznosnak bizonyulhat.

Kőhegyi Dániel, 9.C

Demokratie in Reimen

- Poetry Slam und Deutsch lernen an der Donau

Im Februar dieses Jahres fand das 3D-Projekt (Demokratie und Deutsch lernen an der Donau) statt, an dem drei Schüler des Babits-Gymnasiums, Kálnai Borbála (11.D), Keresnyei Levente (11.D) und Kőhegyi Dániel (9.C) teilnahmen, begleitet von Herrn Jaszenovics Sándor.  An der Veranstaltung nahmen außerdem weitere vier DSD-Schulen teil, das Gymnasium des Koch Valeria Bildungszentrums, das ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium und die Österreichische Schule Budapest, die auch den Austragungsort bot.

Das Projekt, einschließlich der Fahrt, der Unterkunft und der Versorgung der Teilnehmer, wurde vom deutschen und österreichischen Staat finanziert, mit dem Ziel, das kritische Denken auf gesellschaftlicher Ebene der Bürger der teilnehmenden Länder zu fördern bzw. zu wecken.

Am ersten Tag der Veranstaltung wurde bei der Ankunft an der Österreichischen Schule eine kurze Einführungsrunde unter der Leitung von Schwendenwein Ursula (Lehrerin der ÖSB) durchgeführt, damit sich die Schüler*innen gegenseitig kennenlernen und eine passende Atmosphäre im Zusammengang mit Demokratie geschaffen wird.

Daraufhin half uns Herr Jaszenovics mit seinen kreativen und abstrakten Selbstreflexions- und Assoziationsaufgaben dabei, das Thema etwas genauer zu betrachten und die Denkweise anderer sowie unsere eigene besser zu verstehen. Anschließend schlossen die ZfA-Fachberaterin Heike Neyens und die Fachschaftsberaterin Antje Goltz, beide in ihrer organisatorischen Rolle, den ersten Projekttag ab.

Nach den Gruppenarbeiten und Aufgaben gingen die Schüler*innen und Lehrer*innen zum nahegelegenen Café, wo sie ihre Kontakte außerhalb der Schule weiter vertiefen konnten.

Nachdem die Studenten aus Fünfkirchen, Herr Jaszenovics und die Lehrerinnen im Hotel angekommen waren, verbrachten die Gruppen den Abend in einem italienischen Restaurant, wo sie leckeres Essen genossen. Anschließend erschloss sich die Gruppe, auf Initiative der Babits-Schüler, entschloss sich die Gruppe, aufzubrechen und ihre verbleibende Zeit mit Gesellschaftsspielen zu verbringen.

Am zweiten Tag begann der Workshop mit Katharina Wenty, einer österreichischen Poetry Slammerin, in dem das am Vortag behandelte Thema Demokratie weiter vertieft wurde. Diesmal führte sie es mit rhetorischen Schreibaufgaben, Vorträgen, sowie mit Übungen fort, die das Heraustreten aus der Komfortzone erforderten, um einen positiven Effekt auf das Selbstbewusstsein der Teilnehmer zu zeigen.

Im weiterem Verlauf des Tages, inzwischen man mit den Projekt weiterfuhr, konnte man sich in das Thema weiter vertiefen und auch die Welt des Poetry Slams erkunden. Infolgedessen entwickelte sich eine Gruppenmechanik, womit es sich herausstellte, welche Schülerinnen und Schüler eine eigene Poetry Slam schreiben und es im internationalem Wettbewerb präsentieren.

Im 3D-Projekt vertreten Ungarn aus dem PTE Babits-Gymnasium Kőhegyi Dániel und von zwei weiteren Schulen vier Schüler*innen. Diese Veranstaltung wird am vierten Juni im Österreichischen Kulturforum Budapest stattfinden, und am vorherigen Tag des Ereignisses haben die Schüler*innen die Möglichkeit die Teilnehmer*innen aus den anderen Ländern zu treffen und sich gegenseitig kennenzulernen.

Demokratie und Deutsch lernen an der Donau ist also ein wirklich passend, denn im Ablauf dieser Tagen konnte man die sich mit der Bedeutung von Demokratie vertrauter machen. Nicht zu vergessen ist, dass man ca. zwei Tage lang aktiv Deutsch üben konnte und damit die Sprachkenntnisse, sowohl wiederum Selbstsicherheit verbessern konnte. Doch sehr wichtig war es auch neue Menschen kennenzulernen, sich in neuen Situationen zu befinden und Erlebnisse zu machen. All dies wird in der Zukunft bestimmt noch nützlich erweisen!



Kőhegyi Dániel, 9.C

Képek: Deutsch am Babits Gimnázium / Facebook


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Ti küldtétek #13 - Kosztolányi Dezső Boldogság című novellájának elemzése

József Attila halála - az örök rejtély

Magyar írók és költők, akik mentális betegséggel küzdöttek