Négykezes beszámoló a humán tagozat projektnapjáról (2025. február 4.)

2025. február 4-én került sor a humán tagozatos (F) osztályok projektnapjára. A nap keretében az osztályok változatos feladatokkal, módszerekkel dolgoztak fel egy-egy témát történelmi, irodalmi és művészeti szempontból, majd meghallgathatták egymás prezentációit. 
Az alábbiakban Szabó Róbert (10.F) és Jakab Melinda (12.F) beszámolói olvashatók.

***

Projektnapunk első két órájában Molière Tartuffe című drámáját néztük meg, amit az osztályunk nagyon élvezett, hiszen ez egy szórakoztató vígjáték.

A következő két órában két osztály projektbemutatóit tekinthettük meg. A bemutatók rendkívül érdekesek voltak mindannyiunk számára. Az első órában a 9. F. osztály bemutatói a Bibliáról és a Bibliához kötődő történetekről szóltak. A legtöbben ppt-t készítettek, de kisfilmeket is láthattunk.

A második órában az én osztályom, a 10.F. osztály prezentációi következtek. Ezekben XIV. Lajos, a Napkirály uralkodása alatti Franciaországot ismerhettük meg, annak kulturális, divattal kapcsolatos és építészeti vonatkozásait, valamint emberek mindennapi életét.

Az én csapatomnak a Napkirályról, azaz XIV. Lajosról kellett prezentációt készíteni. A csapatban négyen voltunk, próbáltuk egyenlően felosztani egymás között a szövegeket. A ppt megformázását én vállaltam el. Sajnos az egyik csapattagunk nem tudott részt venni a bemutatón, így az ő szövegét is fel kellett osztanunk a többi csapattag között. Véleményem szerint minden csapat megfelelő munkát végzett és büszkén képviseltük az osztályunkat.
 
A következő órában ezeknek a prezentációknak az információiból kellett egy rejtvényt megoldanunk. A mi csapatunk második helyen zárt a rejtvény megoldó versenyben. Összességében elégedett vagyok a csapatunkkal.

Az utolsó órában tanáraink értékelték a munkánkat, az értékelésen pedig valamennyi humán tagozatos osztály részt vett. A szóbeli dicséret mellett könyvjutalomban is részesültek a csapatok.

A 2025-ös humán projektnapot nagyon élvezetesnek találtam. Az előző évhez képest szórakoztatóbb feladatok voltak, és remélem, hogy ez a következő években is folytatódik.
(Szabó Róbert 10.F)

***

Iskolánk humán tagozatos tanulói számára különleges projektnapot szerveztek tanáraik, amelyen a 11.F és a 12.F osztály diákjai különböző témákat dolgoztak fel, majd a nap végén előadták azokat társaiknak. A témák között egyaránt szerepeltek irodalmi és történelmi kérdések, amelyek segítségével rengeteg hasznos és új információval gazdagodtunk.

A 11.F osztályba járó diákok az elmúlt hetekben rengeteg időt és energiát fektetek előadásaik összeállítására. Az első csoport bemutatta, hogy az első világháború borzalmainak milyen befolyása volt az azt elszenvedő költők helyzetére, illetve művészetükre. Az előadás során Ady Endre az „Uram, háborúból jövök én” sorral kezdődő Imádság háború után című verse is elhangzott. A második csoport a forradalom utáni kiábrándultság és reménytelenség híres költőinkre való hatását dolgozták fel, amit Vörösmarty híres sorával jellemeztek: „Most tél van és csend és hó és halál.” A harmadik csoport a magyar dzsentri réteg világát az Úri muri című mű kapcsán vizsgálta, míg a Nyugat folyóirat és a kávéházak pezsgő kulturális szerepét egy másik csoport tárta fel egy szórakoztató, informatív kisfilm bemutatásával, amit iskolánkban forgattak a diákok.

A 12.F osztály tanulói négy csoportra osztva nyolc különböző témát mutattak be: négy irodalmi és négy történelmi kérdéskört jártak körül, kiemelten foglalkozva a határon túli magyarság helyzetével. A diákok megvizsgálták a külhoni magyar közösségek 20. századi történelmét, kulturális hagyományait, valamint jelenlegi helyzetüket. Kiemelten foglalkoztak azzal, hogy a trianoni döntés után elszakított területeken élő magyarok milyen kihívásokkal néztek és néznek szembe a nyelvhasználat, az oktatás és az identitásmegőrzés terén. Szó esett a Felvidék, Erdély, Vajdaság és Kárpátalja magyar közösségeinek mai helyzetéről, valamint arról, hogy milyen intézmények és szervezetek segítik őket a nemzeti identitás megtartásában, illetve milyen nyelv- és kisebbségellenes törvények korlátozzák jogaikat.

A bemutatók után egyénileg vagy kisebb csapatokban néhány feleletválasztós Kahoot kvízt töltöttek ki a diákok. Ezekben a vetélkedőkben a projektnap során bemutatott prezentációkkal kapcsolatos kérdésekre kellett válaszolni. Mindkét osztály lelkesen, jó hangulatban játszotta végig ezeket, hangosan ünnepelve a győzteseket.

A nap végén a tanárok értékelték az előadásokat, és kiemelték a legjobban sikerült prezentációkat. A legjobb előadók, valamint a legeredetibb és legérdekesebb előadás résztvevői könyvjutalmat kaptak, ezzel is elismerve a munkájukat és a befektetett energiát.

A projektnap nemcsak ismeretekkel gazdagította a diákokat, hanem lehetőséget adott arra is, hogy jobban megértsék a magyar nemzet összetartozásának jelentőségét, valamint a múlt és jelen összefüggéseit.
(Jakab Melinda 12.F)

***


A lelkes 12. F osztály...

.... valamint pillanatképek a prezentációkról:



















Fotók: Az osztályokban tanító tanárok, valamint Hosszú Barbara


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Ti küldtétek #13 - Kosztolányi Dezső Boldogság című novellájának elemzése

József Attila halála - az örök rejtély

Magyar írók és költők, akik mentális betegséggel küzdöttek