Szendrey Júlia, a nő és az ember
Szendrey Júlia, 1859 (wikipedia) |
Egész életemben foglalkoztatott a női felelősségvállalás (a korom a nívós 17 év, bár biztosra veszem, a későbbiekben is fontos lesz számomra ez a téma).
A gyakran emlegetett feltétlen odaadás, gondoskodás. A mélyről jövő erő, késztetés a dolgok elrendezésére, ha tetszik tisztítására, rendberakására, amely általánosságban a nememet jellemzi.
De mi vagyunk a bűnbakok is, az örökké hibázók, a nyerhetetlen perbe fogott boszorkányok.
Tulajdonságainkat elvárás övezi, a társadalom, a család nem működik enélkül, nem működik nélkülünk sem, mégis sokunkat sok okból meghurcolnak.
De vajon lehetséges-e a felülemelkedés?
A kép távoli szemléletével, a mások, de főleg a magunk szemében áhított megtisztulás?
Cikkemben Szendrey Júlia életét bemutatva szeretném ismertetni női sors történetekben lelhető hasonlóságot, az általános igazságot, amellyel a későbbi korok, illetve maga az elkövető, a karaktergyilkos csak túl későn, vagy soha sem szembesül.
SZENDREY JÚLIA SZEMÉLYE ÉS "SUGARA"
„Én megvallom, hogy nem találtam olyan szépnek, mint aminőnek Sándor versei megörökítették: alacsony termete volt, egészséges arcszíne, de férfias metszésű szája; mindegyik szeme szép volt külön, de a kettő között nem volt összhangzás; amellett rövidre nyírott hajat viselt; s éppen úgy tudott ember nem viselte divatokat kitalálni, mint Sándor.” (Jókai Mór)
Szendrey Júlia megosztó volt, vagy gyűlölték, vagy imádták, de közömbösen, hűvösen nem lehetett hozzá viszonyulni. A visszaemlékezések mind Júlia kisugárzását, különös intellektusát emlegetik. Merész volt és extravagáns, kora elvárásaitól és normáitól egyértelműen különbözött. Környezetét az ítélkezésre késztette, megmagyarázhatatlan jellemén keresztül vált különlegessé.
Külleme eltért a kor női ideáljától. Kifejezetten vékony alkatú lány volt, az egyik szemére kancsal is, haját rövidre vágatta. Otthonában nadrágot viselt, fején piros fezzel, szalonjában a földre szórt törökös párnákon kínálta hellyel férfi vendégeit. Feketekávét ivott és szivarkát szívott, tetteivel aktívan tért el a szokottól, az elvárttól. Vonzereje mégis erős volt, így sokan szemet vetettek rá. A Petőfi-féle forradalmi körből is lelhetünk csodálókat).
MINT LEÁNYGYERMEK
“Hálámat megújítván ezerszer csókolom édes anyámék kezét, ahogy a kedves nagymamának is és gyermeki szeretettel és hálával maradok drága anyámnak holtig legengedelmesebb leánya, Júlia.”
Júlia gyermekéveit nem otthon, hanem leánynevelő intézetben töltötte, ez akkoriban szokatlannak számított. Erre azért volt szükség, hogy "felfelé" házasodhasson, amely apja szerint csak a megfelelő neveltetést követően válhatott lehetségessé. Mezőberényben és Pesten is nevelődött, nyelveket, kézimunkát, muzsikát, táncot, festést és illemet tanult.
MINT A NEMZET MENYASSZONYA
„Én nem értem önmagamat; soha illy zsibbadságot nem is képzeltem, mint millyen most ólomnehezen nyugszik keblemen.” (Szendrey Júlia, 1846. november 9)
"'Isten akaratja ellen nem történik velünk semmi': tehát az ő akaratja volt, hogy megismerjem őt, hogy pillanatokig csak az ő birásában higyjem boldogságomat; s most ismét az isten akarta, hogy e hitemet szétdulja a világ, hogy emléke számomra csak egy fájdalomtenger legyen, mellybe örömeim merülnek; de isten mindenható, teheti, hogy ez változzon bennem, hogy boldogságomat egy más, ha tán nem olly szép világban is, föltalálhassam." (Szendrey Júlia, 1846. december 8.)
Szendrey Júlia egy bálon találkozott Petőfivel, ahol azonnal kinézte magának a férfit, ő azonban ekkor még Prielle Kornélia színésznőbe volt szerelmes, és őt akarta feleségül venni. Persze ugyanakkor vonzódhatott Júliához is.
A nő tehát önállóan választotta férjét és aktívan meg is harcolt érte, kapcsolatukért apjával szemben. Ez nemcsak az igaz szerelemért folyó, feltételek nélküli küzdelem példázata, hanem akarata érvényesítésével a saját autonómiájának követelése. Találkozásuk tiltásának ideje alatt váratlanul adódó nehézségek, az esetleges félrelépések (pl. Petőfi és Prielle Kornélia kapcsolatának, eljegyzésének vagy Júlia más férfiakkal való erőteljes flörtölésének híre-álhíre) és azok tisztázása, elhárítása, a bizalom újraépítése legalább annyira volt Júlia munkája, mint Petőfié.
MINT A NEMZET ASSZONYA
"Kezdődött a boldogság, melly ismét jóvá tenné egy élet keserűségét. E napon együtt voltunk!... e nap óta vagyok Petőfi jegyese, s e nap óta szeretem őt jobban mint mindent a világon. Mit tettem és mondtam e napon azt nem tudom, csak annyit hogy az felér eddigi életem minden napjaival." (Szendrey Júlia, 1847. május 27.)
Júlia igyekezett hamar megtalálni helyét a Petőfi-imázskörben. A források alapján ösztönösen, otthonosan mozgott a költő sajátos szféráiban, a hírnév, a forradalmi eszménykép által megteremtett légkör sosem zavarta. Excentrikus lénye és viselkedése nemcsak remekül összeillett Petőfi habitusával, de komoly felhajtóereje is volt.
A kettejük hírneve, botrányaik akár ha csak a házasságkötésük körülményeit vizsgáljuk, szembetűnőek. Tompa Mihály nem jött el összeveszésük miatt; Jókai, Várady Antal és Pálffy Albert lettek volna a tanúik, de ők sem érkeztek meg. A nászutat követően kiadják Szendrey Júlia a magánéletüket teljességgel feltáró naplórészleit.
Mindez előnyösen hatott a Petőfi-kiadások eladási statisztikáira, ezzel pedig a Petőfi család anyagi helyzete is biztonságba került. Júlia nem a klasszikus értelemben vett erős kezű gazdasszony archetípus volt. A párkapcsolatban meghatározó erejű volt a nő véleménye, amelyet a nyilvánosság előtt is gyakran kifejtett. Férje személyes kapcsolatrendszerének vagy elvi problémáinak, eszméinek (például Petőfi Jókaihoz vagy Vachotthoz való viszonya, az 1848-as márciusi forradalom elvei) befolyásolása, alakítása sem volt idegen tőle.
MINT HÁTORSZÁG
"Levelet kaptam Sándoromtól és szabad neki felelnem... Nem hiában állt sárga rózsa asztalomon, midőn e levelet kaptam, mert ennek olvasása után az írígység kezdett bennem lakni, pedig eddig ez érzésről semmit sem tudtam." (Szendrey Júlia, 1847. június 2.)
"Éltetek kiegészítő része lehet egy illy lény szerelme, de annak fő-kelléke nem." (1848. október 2.)
A forradalom és szabadságharc idején Júlia férje otthon tartása és a hazáért, a szabadságért vívott küzdelembe, harcba küldése között örlődött. 1848 októberében még ezt írta naplójába:
"Milly dicső hivatás is ez! most, midőn férjünk, kedvesünk fegyvert ragadva rohan a hon megmentésére véres harczot küzdeni, most midőn minden pillanat halált hozhat életünk legdrágább kincsére, mit csinálunk, mit csinálhatunk mi? […] Mit csinálok én addig, míg Sándorom oda van? én, ki előtt az élet semmitérő utálatos teher volna Sándorom nélkül?"
1849 tavaszán Júlia végül a hagyományos asszonyszerepből nyíltan kilépve a „hazája hölgyeihez” szólt. A publikációban egyértelműen kijelenti, ölelésük „gyönyörteljesebb”, szerelmük „üdvözítőbb”, ha a férjük jobban szereti a hazáját náluk és a családi élet örömeinél: „Ha segítetted kivívni a haza szabadságát, akkor jöjj epedő szívemre, jöjj forró karjaimba”.
Ezzel Júlia maga is a forradalom szimbólumává vált, hiszen nemcsak igazi támogatója és harcostársa volt férjének, hanem a hazaszeretet élő (női) lelkiismerete is.
MINT ÖZVEGY
"Ha eldobod egykor az özvegyi fátyolt,
Fejfámra sötét lobogóul akaszd,
Én feljövök érte a síri világbol
Az éj közepén, s oda leviszem azt"
(Petőfi Sándor: Szeptember végén - 1847. szeptember)
"Amikor meghalt Petőfi Sándor, akkor a kortárs közönség azt várta volna el Szendrey Júliától, hogy vagy haljon utána lehetőleg azonnal, vagy legalábbis élete végéig a nemzet özvegyeként gyászolja. Az végképp nem érdekelt senkit, hogy ő egy önálló személyiség, sőt, van egy gyereke, akivel kénytelen boldogulni valahogy, miközben semmilyen bevétele nem volt. Egyetlen lehetősége volt, hogy férjhez megy, és ezt soha nem bocsátották meg neki" - Nyáry Krisztián, Szendrey Júliáról
A Petőfi halála okozta szimbolikus erőből nem kevés Júliára, "a nemzet özvegyére" tevődött át.
Petőfi, "a nemzet költője", majd Petőfi, "a nemzet halottja", aki életét adta hazájáért, és Petőfiné, "a nemzet asszonya" képes volt nagyon sokféle és a korabeli közérzületet lefedő érzelmet magába olvasztani: a kudarcot, a reményt, a hazaszeretetet, az áldozatvállalást, a lemondást, a fel nem adást.
Egy évvel később írásban tett nyilatkozatot arról, hogy Petőfit halottnak hiszi, és kezét egy másik férfinak nyújtja. A saját életéről rendelkezett, ezt egyhangú és hihetetlen horderejű felháborodást keltett a közvéleményben.
"Ah asszonyok! Tépd el levelemet, melyben Petőfinéről írtam. Mind hazugság az, s én szégyellem a gondolatot, az érzést, mely ez asszony védelmére és becsülésére támadt lelkemben. [...] Szegény Petőfi nyughatsz-e sírodban? Ah minek neveznéd most?"- írja Gyulai Pál Szász Károlynak, mindössze két hónappal lelkendező hangvételű levele után 1850. szeptember 14-én, amikor tudomására jutott Júlia második házasságának híre.
MINT ÉDESANYA
Horvát Árpádné gyermekeivel (forrás: OSZK kézirattár) |
"Három rózsabimbó az én boldogságom,/Három rózsabimbó életem, világom!
El van osztva köztük három felé lelkem,/És mégis mindegyik birja azt egészen.
Nem tudom kiviilök terem-e több virág,/Mit látni öröm, illetni boldogság?
Szemem nem is keres, nem is látna meg mást:/Hisz bennök találtam feledést, kárpótlást!"
(1857)
Szendrey Júlia Három rózsabimbó című, először publikált költeménye az anyaszerepről, és három gyermekéről szól.
Petőfi Zoltánt már a korabeli közvélemény is a forradalom szimbolikus gyümölcsének tartotta, hiszen bárki kiszámíthatta, hogy Zoltán 1848. március 15-én foganhatott. S az, hogy Júlia nemcsak feleségként, hanem anyaként is előbbre helyezte férje hazafias feladatát (ha példáját nem is feltétlenül fogadtatta el, és talán követésre sem biztosan csábította asszonytársait) megbecsülést és tiszteletteljes elismerést szerzett neki és férjének.
A gyermekek kivételesen gazdag szellemi légkörben nőttek fel. Az 1857-től önálló irodalmi karriert folytató, rendszeresen publikáló édesanya, az egyetemi professzor és történész édesapa, aki a szintén történész Horvát István fia volt, a Gyulai Pállal összeházasodó nagynéni, Szendrey Mária és gyermekeinek társasága olyan intellektuális légkört teremthetett, amelyben az írás a legfiatalabb családtagok számára is szórakoztató játékot és örömforrást jelentett.
Júlia második házasságkötését valójában – mondhatni tőle szokatlan módon – éppen a hagyományos női szereplehetőségek reális felmérése és az azokból való választási lehetőségek egyikének elfogadása indokolta. Férj és vagyon nélkül, kisgyerekkel a nemzeti ellenállás, lázítás és függetlenség szimbólumának élő feleségeként az autonóm és egzisztenciális önállóság elnyerése egy nő számára akkoriban – a megtorlás időszakában pedig még inkább – minimum kétséges, ha nem lehetetlen lett volna.
AZ ELSZENVEDŐ
"A szerelemben minden érdem, a házasságban semmi sem több a puszta kötelességnél, mit minden ember tartozik megtenni" (1854. október 27, négyoldalas töredékből)
Második házasságába Júlia, a különös nő a házasság normatartó női szerepeinek követésével érkezett: jó feleségként és jó anyaként gyerekek sorát szülte férjének.
Az évek múlásával azonban mindinkább megmutatkozott, mennyire különböző világban és eltérő értékrenddel, célokkal és elvárással élnek egymás mellett. Második férje rendszeres látogatója volt több prostituáltnak is, majd amikor Júlia fizikailag-testileg mind rosszabbul kezdte érezni magát, s orvosa eltiltotta az aktív szexuális élettől, illetve méhrákkal diagnosztizálva egyre betegebb lett. Júlia feljegyzései szerint férje a gonddal összeválogatott erotikus és pornográf fotógyűjteménye segítségével kívánta a tőle elzárkózó feleségét vágyai kielégítésére ösztönözni. A perverzitásnak tartott kívánságokat Júlia (a maga szempontrendszerében és betegségének tudatában) nőiségének, házastársi és emberi mivoltának totális megtaposásaként értelmezhette.
Júliában azonban (élethelyzetének romlásával párhuzamosan) vizionálódott a szerelmi önállóságra való vágy. Írói tevékenységét folytatja, ezúttal a fájdalmából merített ihletet. Kéziratos versgyűjteményében az első verse alatt az 1854-es évszám szerepel, a versek döntő többsége 1856-os datálású, első költeménye nyilvános megjelenésére pedig 1857-ben Vahot Imre népszerű lapjában, a Napkeletben került sor. A Három rózsabimbó című, először publikált költeménye – nyitásképpen népszerű szerepben – egy teljességgel hagyományos női szempontrendszert szem előtt tartva az anyaszerepről és három gyermekéről szólt. Kortársai közül többen elismerték írói tehetségét, a kései értelmezők a modern nőírók egyik első képviselőjeként tekintenek rá.
Utolsó önmagáért való cselekedetét megakadályozta korai (1868. szeptember 6-i) halála, amely nagyon korán, 39 éves korában érte utol. A terve ezért -- hogy elváljon Horváttól (bár ekkor már külön éltek), és vallást váltva hozzámenjen a nála jóval fiatalabb rajongójához, titkárához, Tóth Józsefhez, akinek a legőszintébb kitárulkozással fedte fel legsötétebb magánéleti titkait is, és akire rábízta családi, irodalmi és írói hagyatékát -- már nem valósulhatott meg.
Lónay-Tóth Bolda 11.F
Források:
https://rubicon.hu/cikkek/a-szendrey-julia-jelenseg
https://fidelio.hu/vizual/ki-volt-szendrey-julia-a-mitoszon-tul-140935.html
https://kultura.hu/nemcsak-muzsa-hanem-kolto-is-volt-szendrey-julia-eleterol/
Milbacher Róbert Szendrey Júliáról:
Milbacher Róbert Petőfi Sándorról/Legendák és tények Petőfi körül:
Megjegyzések
Megjegyzés küldése