Egy nap az egyetemen (beszámoló a 36. OTDK testnevelés és sporttudományi témájú előadásairól)

Iskolánk sporttagozatos osztályának néhány diákja 2023. áprilisában 14-én részt vett a 36. OTDK Testnevelés- és Sporttudomány Szekciójának előadásain.
Az alábbiakban olvashatjátok a beszámolót.
Reméljük, ezután kedvet kaptok, hogy a sporttal nem csak gyakorlati, de olykor elméleti szinten is foglalkozzatok, esetleg saját érdeklődési körötökben kutatást indítsatok!

kép forrása. pte.hu

Az április 14-i előadásokon vettünk részt, ezen a napon a prezentációk jól összeszedettek, pörgősek, élvezetesek voltak annyira, hogy alig tudtunk lépést tartani a jegyzeteléssel, de reméljük hogy jól összeszedetten el tudjuk mesélni, mi is történt ezen a napon.

Az egyik előadás a térd valgusról (adott szögben bedőlő térd neutrális állapota) szólt ami a funkcionális és izolációs edzés különbségeit mutatta be. A funkcionális edzés vizsgálata 4 héten keresztül heti háromszor zajló 5x10 ismétléses térdhajlítást jelentett. Az izolációs gyakorlat pedig 3x40 másodperc megemelt tartás volt.
A kutatások kimutatták hogy a funkcionális edzésnél nem volt változás, az izolációsnál viszont 15 százalékkal csökkent a térd valgus mértéke.
A vizsgálatot nőknél végezték hiszen a nemi adottságok (pl.:széles csípő) miatt nagyobb a térd valgus.

A második előadás a női egyetemista sárkányhajó csapatok sportpszichológiai mérése volt ahol a motiváltságot kutatták. A sportolók kérdőíveket töltöttek ki melyben olyan kérdések voltak, hogy például milyen a kapcsolatuk a csapattársaikkal vagy hogy mennyire elégedettek a csapat moráljával?
A kutatás eredménye arra világított rá, hogy a motiváltság nagy mértékben függ a hozzáállástól valamint a csapat összeszokottságától.

A harmadik előadás az állóképességről és az izomtömeg-növelésről szólt.
Ebben a kutatásban egy válogatott labdarugó csapatot vizsgáltak vitálkapacitás (VO2), vázizomtömeg és végtagkerület alapján, valamint sprintszámot (sprintnek egy legalább 20m/s sebességű hirtelen megindulás számít) is mértek. Ezen kutatások segítségére a HIIT (high intensity interval training) nevű műszert használták.
A kutatást lépcsőzésnél, valamint mérkőzéseken végezték. A lépcsőzést fokozott intenzitással végezték, hogy kontrollértékeket kapjanak. A kutatás azt bizonyította, hogy teljesítmény- és sprintszám növekedés esetén nő a vitálkapacitás, a vázizom tömeg és a végtagkerület.

A negyedik előadás címe: Utánpótlás női válogatott és nem válogatott kézilabdázók összehasonlítása volt. Ezen az előadáson 14-19 éves válogatott és nem válogatott kézilabdázó lányok fizikai és testi összehasonlítását hallgathattuk meg. A felmérésen a Győri Audi ETO KC serdülő és ifista játékosait tesztelték. A teszten mérték a gyorsaságukat, súlypont emelkedésüket és testi összetételüket is.
Ez a folyamat egy meghatározott időtartam volt, a lányok ugyanazt az edzést kapták.
Nagyon érdekes volt látni, hogy a serdülő válogatott és nem válogatott között feltűnően nagyobb a különbség, mint az ifi korosztályú lányoknál. A válogatott serdülő csapat mind sprintekben, mind felugrásban jobban teljesített, mint a nem válogatott csapat. Testzsírszázalékuk kevesebb volt, izmuk több. A válogatott ifistáknál lényegesen kisebb eltérést mutattak a számok. Sem fizikai munkában, sem testi összetételükben nem tért el a kettő csapat.
Mivel a serdülő korosztályú lányok még a fejlődési szakaszukban vannak, ezért is látszik nagymértékben a különbség köztük.
A tanulmány eredménye alapján kijelenthetjük, hogy nem attól lesz valaki válogatott, hogy milyen magasra tud ugrani vagy éppen 20% alatt van-e a testzsírja. Nagyon is fontos inkább a pályán való látása, szituációk gyors felismerése és kezelése, valamint technikája.

Az 36. Országos Tudományos Diákköri Konferencia, amelyen részt vehettünk, lehetővé tette, hogy az ország különböző pontjairól érkező egyetemi hallgatók előadásait meghallgathassuk.  
Az előadások választéka rendkívül sokszínű volt, és számos különböző témát fedett le. Az egyetemi hallgatók szakértelmet hoztak magukkal, és szenvedéllyel és elkötelezettséggel adták át a tudásukat. A kiváló minőségű előadások lehetővé tették számunkra, hogy megismerkedjünk különböző szakterületekkel, és új ötleteket, nézőpontokat fedezzünk fel.
Az előadásokon való részvétel nem csak az elméleti tudásunk bővítésében játszott fontos szerepet, hanem arra is lehetőséget adott, hogy kapcsolatokat építsünk, valamint bepillantást nyerjünk az egyetem világába. A program során több lehetőségünk volt találkozni hallgatókkal, oktatókkal és előadókkal. Ez még biztosan hasznos lesz számunkra a későbbiekben is.
Inspiráló gondolatokkal távoztunk minden előadást követően. Az új ötletek, innovációk és kutatási eredmények, motiválnak arra, hogy minél jobban bővítsük tudásunk a sport területén. Az előadásokon való részvétel emellett erősítette a kritikai gondolkodásunkat és a problémamegoldó képességünket.
Összességében, az, hogy részt vehettünk ezen a programon egy igazán pozitív élmény volt. A széleskörű választék, a kiváló minőségű előadások és a kapcsolatépítés lehetősége hozzájárultak a tudásunk bővítéséhez és a testnevelés- és sporttudományi szekció különböző tagozatainak megismeréséhez. Nagyra értékeljük ezt a lehetőséget, és örömmel ajánljuk másoknak is, akik szeretnének belekóstolni az egyetemi életbe.

Albert Luca Liliána, Buchholz Hanna és Dani Balázs 9.A
 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Ti küldtétek #13 - Kosztolányi Dezső Boldogság című novellájának elemzése

József Attila halála - az örök rejtély

Magyar írók és költők, akik mentális betegséggel küzdöttek