Babits 60 - Babitsos - Komarovos „dinasztiák” 5.

Cikksorozatunkban olyan volt és jelenlegi Babitsos diákok nyilatkoznak, akik rokonok: szülők és gyermekeik, nagybácsik, nagynénik unokaöccsükkel vagy unokahúgukkal, testvérek, unokatestvérek. Így rövid páros interjúkat olvashattok a rovatban. Kérdéseinkkel azt próbáljuk körüljárni, hogy miért, milyen értékek mentén választották a Babits Gimnáziumot, mik a közös pontok, milyen hagyományokat őrzünk, és milyen változásokat látnak például a 25-30 éve ide járt szülők, rokonok?

Az ötödik rész igazán különleges, hiszen nyugdíjas kollégánk, Priskinné Rizner Erika, valamint lányai, Priskin Boglárka és Kata adtak interjút. 

***

Lélekben is örökös tagok

Nagy megtiszteltetés számunkra, hogy az iskolai évfordulóhoz kapcsolódó, Babitsos dinasztiák sorozatban bemutatkozhatunk. Priskinné Rizner Erika vagyok, a Babits Gimnáziumban 1989 és 2021 között tanítottam történelmet, és szakvezetőként a 32 év alatt több, mint 150 tanár szakos hallgató kezdte a segítségemmel pályáját. Ezen idő alatt öt alkalommal voltam osztályfőnök: egy németes, három angolos és egy biofizika osztályban. Szerettem ezt a mélyebb kötődést biztosító kapcsolatot. Diákjaimmal a történelmi összefüggések és érdekességek megismerésében kooperatív pedagógiai stratégiákat is alkalmaztunk és projektet is készítettünk. A Babitsban tanítani öröm és egyben felelősség volt, hisz az óráink mindig nyitottak voltak, a sok-sok hospitáló hallgató miatt.

A Babits Gimnázium tanári közössége a magas színvonalú szakmai munka mellett humánus és befogadó közösség volt, ahová jó volt tartozni. A tehetségek kibontakoztatását az iskolavezetés is támogatta . Büszke vagyok arra, hogy a ma már országos népszerűségnek örvendő Kreatív történelem tanulmányi verseny ötletgazdái közé tartoztam és hosszú évekig versenyszervező is voltam. Emlékezetes tanári kirándulásokat szerveztem Gödöllőre, Győrbe és Pozsonyba illetve Pannonhalmára. Ez utóbbi nagyon kalandosra sikerült, mert a buszunk bedöglött, és mi egy falusi kiskocsmát voltunk kénytelenek megszállni a pótló buszra várva. Szerintem a „mi kis falunkban” azóta is emlegetik az esetet.

Lányaimnak gyakran meséltem a sok érdekes iskolai programokról, az iskolai légkörről, így nem lepett meg, amikor mindketten a Jókaiban eltöltött 8 év után a Babits angol tagozatán kívántak továbbtanulni. Mivel jó tanulók voltak és aktív közösségi emberek, tudtam, hogy megfelelő választás lesz nekik ez a gimnázium. A suliban ők élték a maguk életét, hallgatólagos megállapodás szerint nem zavartuk egymást.

Mikor járt az iskolába? Milyen tagozaton tanult? Ki volt az osztályfőnöke?

Boglárka : Priskin Boglárka vagyok, 2000 és 2004. között jártam a Babits Gimnázium angol szakára („B. osztály”), Pethőné Nagy Csilla osztályába.

Kata: Priskin Kata vagyok, 2002­ és 2006 között jártam a Babits angol szakára, ahol az osztályfőnökünk Czéh Lászlóné Hédi néni volt, az osztályfőnök helyettesünk pedig Stölkler Nándor tanár úr volt.

Miért ezt az iskolát választotta?

Boglárka: Édesanyám révén a Babitsot már általános iskolás koromban megismerhettem, és nagyon szimpatikus, nyitott, haladó közegnek tűnt, ahol a szakmájuk iránt elkötelezett tanárok oktatják a diákokat. Szimpatikus volt az is, hogy az oktatás szép és modern környezetben zajlott, és az előkészítő órákon is jó tapasztalatokat szereztem. Bár a Jókaiból 11-en mentünk a Babits angolos osztályába, az általános iskolai legjobb barátnőim más gimnáziumokba mentek. Bennem ugyanakkor nem volt kétség afelől, hogy a Babits lesz a számomra ideális hely a továbbtanuláshoz. Ez visszatekintve abszolút jó megérzésnek bizonyult, nagyon szerettem a Babitsba járni az első naptól kezdve.

Kata: Kiskorunkban sokat jártunk be az iskolába, nagyszüleink is a közelben laktak, így a sétáink során gyakran érintettük a Babitsot, szinte hazajártunk. Kislánykoromból nagyon emlékszem a Padlás című musicalre babitsos diákok előadásában, lenyűgöző volt! A felvételi beadása előtt egyértelmű volt, hogy az angol és a történelem érdekel leginkább, és ezekkel szeretnék továbbtanulni. Mivel Bogi ekkor már tizedikes volt a Babitsban, támaszkodtam az ő véleményére is, és a visszajelzései alapján meggyőző volt a Babits angol szak. Emellett Anna barátnőm is ebbe az osztályba jelentkezett. Hála Istennek a Jókaiban olyan felkészítést kaptunk, hogy nem volt probléma a bekerülés. Ekkor még nem tudtam, hogy egy hihetetlenül sokoldalú, aktív, élménydús négy évem lesz itt...

Milyen meghatározó emlékei, élményei vannak a középiskolás évekből?
 
Boglárka: Nagyon szerencsés voltam, mert egy rendkívüli osztályba kerültem, ahol nagyon jó volt a társaság, sok színes egyéniség jött össze. Hamar elkezdtünk nem csak az iskolában, hanem az iskolánk kívül is rendszeresen találkozni, és együtt éltük át és még az ebben a korban szokásos élményeket (első szerelem, első csalódás, első buli, tanulmányi sikerek, egyetemválasztás, mély barátságok szövődése stb.). A mi osztályunkban annyira jó társaság volt, hogy többi gimiből is a mi osztályunkhoz csapódtak a barátok. Pethőné Nagy Csilla osztályfőnöksége volt a garancia arra, hogy az osztályunk egy haladó szellemű, az új tanulási technikákra nyitott, befogadó, szolidáris közösségként létezett. Neki köszönhetően megismerhettük a „mainstream” irodalomoktatáson túli irodalmat és olyan új tanulási technikákat ismertetett meg velünk Csilla néni, mint a csoport munka, illetve olyan készségeket fejlesztettünk irodalom órán, mint a prezentációs készség.

Mivel angolos osztály voltunk az idegen nyelvek tanulásának szeretete és annak felismerése, hogy ez mennyire fontos - természetesen Sulyok Andrea tanárnőnek köszönhetően is - a gimnázium kezdete óta alapvetés volt az osztályban. Olyannyira, hogy az osztálytársaim nagy része már nem is Magyarországon él. Meghatározó élmények voltak az osztálykirándulások (Balatonlelle, Olaszország,) németországi és ausztriai utak, orfűi, patacsi, és egyéb bulik (PEK, RÁK). Különleges élmény volt a CIVITAS (Polgár a demokráciában) versenyen történő sikeres szereplés is, természetesen ott is remek, baráti csapatunk volt. Valószínűleg ennek a versenynek is köszönhetem a jog, illetve közügyek iránti érdeklődésemet.

Összességében rengeteg meghatározó élményt szereztem a gimnázium alatt, és nagyon hálás vagyok, hogy a Babitsba járhattam. Azon körülmény, hogy anyukám is ott tanított engem egyáltalán nem zavart, mert őt minden diákja nagyon szerette ezért, vele kapcsolatban csak pozitív visszajelzéssel találkoztam, és tényleg nem zavartuk egymás köreit a mindennapokban sem.

Kata: Visszagondolva ez a 4 év hihetetlenül eseménydús volt! Mivel erőteljesen zenei érdeklődésem volt ­– és van­ is ­–, nagy örömmel hegedültem a karácsonyi koncerteken, Ki-Mit-Tudokon, babitsos programokon Betlehem Márta tanárnő – Márti néni – jóvoltából, illetve énekeltem Balásy Szabolcs tanár úr akkor induló énekkarában, amely akkor még csak női kar volt. Hegedűszólistaként és az énekkarral is sikeresen szerepeltünk a Helikonon, amely szép emlékként maradt meg.

Bebesi tanárnő, Enci néni meghallgatta a hangomat rajzórán és így bekerültem a Macskák musical előadásába, mint Lengelingéla, illetve a Book of Jonah (Jónás könyve ) Babits mű angol nyelvű színpadi előadásában is szerepelhettem. Ezek elsős-másodikosként óriási élmények voltak nekem, együtt léphettem fel a nagyokkal a közönség előtt. A jelmezek, és ahogy cinkrázóval festjük magukra a cicapöttyöket a Macskák előadás előtt, most is előttem lebeg. Csodálatosak voltak ezek a szereplések is!

A történelem – talán Édesanyánk miatt érthető is- volt az első számú kedvencem. Lóky Gyöngyi tanárnő tartotta, ő most már nyugdíjas. Mindig gondolkodni tanított minket a kérdéseivel, segített, hogy lássuk az összefüggéseket az aktuális tananyagban is. Annyira szerettem a történelmet, hogy egyből jelentkeztem a Ránki György történelem versenyre, amelynek először az iskolai, majd a megyei fordulóját is megnyertem, és regionális 5. helyezett lettem. Emlékszem Gyöngyi nénivel nagyon sokat készültem a versenyekre, nagyon nagy anyagok voltak feladva, de élvezettel tanultam. Az biztos, hogy az áttanult 1526-1606 (a mohácsi csatától a bécsi békéig) időszak mélyen belém ivódott, és a mai napig sok mindenre emlékszem belőle, ha már ezért is megérte versenyezni. Történelemből emelt szintű érettségit tettem nagyon jó eredménnyel, a szóbeli vizsgám 100%-os lett, az írásbelim pedig 87%-os.

Nagyon szerettem Szabó Kinga tanárnő angolóráit is, mivel amellett, hogy magas szinten tanította az angolt, gyakran mondott nagyon humoros dolgokat, sokat kuncogtam angolon. Persze az is megmaradt, hogy az angol karácsonyi daléneklésen nagyon hangosan énekeltem, mert mindenki bátortalan volt…

Pethőné Nagy Csilla, Csilla néni magyar óráit is nagyon élveztem, sok színes feladatra emlékszem, például egyszer egy filozófusok közötti kerekasztal beszélgetés megírása volt a házi feladat, amely annyira jól sikerült, hogy Csilla néni felolvastatta velem az osztály előtt. Rendszeresen elő kellett adnunk a csoportmunkával elvégzetteket, de ez a vége felé már senkinek nem jelentett akadályt.

Az angol és a német mellett mindig szerettem volna franciát tanulni, így kapva-kaptam az alkalmon, amikor Hajdú Zsuzsanna tanárnő – vagy ahogy mi hívtuk Madame – meghirdette a 3. nyelv francia szakkört, azoknak, akik harmadik nyelvként szerették volna ezt a nyelvet tanulni. Az sem zavart, hogy nulladik és nyolcadik órákban tudtunk járni, szerelem nyelv volt nekem ez a nyelv és a tanárnő teljesen át tudta adni a francia nyelv és kultúra szeretetét, amely nekem egy életre meghatározó volt. Emiatt az egyetemen is francia jogi nyelvet tanultam, illetve Toursba jelentkeztem Erasmus-ösztöndíjra, amelyet el is nyertem és így ezután még könnyebb volt letenni a felsőfokú DALF nyelvvizsgát.

Hatalmas élmények voltak a külföldi kirándulások, ahova Hédi néni vitt el minket, tizedikben Angliába, tizenegyedikben pedig Prágába. Nagyon jó kis csapatot kovácsoltak ezek a kirándulások az osztályból. Negyedikben a Hédi néni által betanított palotás is szép emlék.

Hogyan alakult a további élete? 

Boglárka: Mivel a történelmet mindig is szerettem, Magasi András tanár úrnak és anyukámnak köszönhetően a történelem szeretete a gimnáziumban is folytatódott, ezért a Pécsi Tudományegyetem Állam és Jogtudományi Karán folytattam a tanulmányaimat a gimnázium után. Az egyetem alatt, 2007-ben fél évet Hollandiában töltöttem Erasmus-ösztöndíjjal, ahol versenyjogot is tanultam. Majd 2008-ban fél évet Brüsszelben töltöttem egy nemzetközi ügyvédi irodánál szintén versenyjogi területen. Ezért a diploma megszerzését követően, 2009-ben a Gazdasági Versenyhivatalnál helyezkedtem el, ahol versenyjoggal és fogyasztóvédelemmel foglalkoztam kezdetben vizsgálóként, majd 2014-től vezetői beosztásban. A Gazdasági Versenyhivatal fontos állomása volta a karrieremnek rengeteg kiemelkedő szakembertől tanulhattam, sok szakmai és vezetői tapasztalatot szereztem és nagyon sok barátra tettem szert az ott töltött évek alatt. Nem utolsósorban a Gazdasági Versenyhivatalnak köszönhetem a férjemet is. 2020-ban csatlakoztam a CERHA HEMPEL Dezső és trsai ügyvédi iroda versenyjogi csoportjához ügyvédként. Az ügyvédi praxisunkban vállalkozásoknak adunk jogi tanácsot, hogy hozhatják cégük működését összhangban a versenyjogi és fogyasztóvédelmi szabályokkal. Ezenkívül rendszeresen szoktam előadni szakmai konferenciákon, szoktam cikkeket írni versenyjogi és fogyasztóvédelmi jogi témákban, és legutóbb, az ORAC Kiadó gondozásában egy podcast beszélgetést is felvettünk fogyasztóvédelmi témában. 2016-ban megszületett kislányom Zita, aki legnagyobb boldogságot hozta el az életembe.

Kata: Testvéremhez hasonlóan én is a PTE Állam-és Jogtudományi Karán tanultam tovább, ahol Óriás Nándor Szakkollégium Pénzügyi Jogi Tagozatára is felvettek, így ezen a területen is bővíthettem a tudásomat, illetve demonstrátor is lettem itt. Ennek hatására végeztem el a közbeszerzési referens képzést is sikerrel. 2009-ben elnyertem Tours-ba, Franicaországba az ERASMUS ösztöndíjat, így fél évet tanulhattam az Université Francois Rabelais egyetemen, főképp nemzetközi és uniós jogot. Az egyetem mellett rendszeresen jártam hol közbeszerzési, hol egyéb polgári jogi (biztosítási jog, kártérítési jog) területen gyakorlatra. Mindezek mellett tagja voltam a Pécsi Vonósoknak Budapestre költözésemig, nagyszerű zenei élményekben, külföldi turnékban volt részem.

Miután lediplomáztam, egy amerikai cégnél helyezkedtem el és a compliance területen , belső ellenőrzéssel foglalkoztam angol és francia nyelven, illetve később a munka mellett csoportvezetője lettem a csapatomnak. A Budapestre költözésemkor az Oszkár Telekocsit vettem igénybe, de azt még akkor nem sejtettem, hogy a sofőrből lesz a férjem, három gyönyörű gyermekünk édesapja. Történetünket a férjem megírta az Oszkár Telekocsi felhívására, akik azt egy igazi Oszkár díjjal jutalmazták. Balázs gyermekünk 2016-ban, Zselyke kislányunk 2017-ben született meg. Ezt követően váltottam, és a pedagógus gyökereimhez közelítve a Klebelsberg Központban helyezkedtem el, ahol a szakmai elnökhelyettes munkáját segítettem jogi szempontból. Ez a hivatal középirányító szervként segíti a tankerületi központok munkáját. 2022 novemberében egy újabb gyönyörű gyermekkel áldott meg minket Isten, Márkkal, aki igazi kis ajándéka a családnak. Jelen szöveg írásakor éppen 6 hónapos a kisfiunk.

Miért ajánlaná a Babits Gimnáziumot a mai általános iskolásoknak?

Boglárka: A Babits egy haladó szellemű, nyitott, befogadó intézmény, ahol az oktatás magas színvonalon, modern környezetben zajlik. A Babitsban mind a humán mind a reál érdeklődésű diákok meg tudják találni az érdeklődésüknek megfelelő szakirányt, mely mellett az alapvető fontosságú tantárgyakat (matematika, magyar, történelem) és az idegen nyelveket is magas színvonalon elsajátíthatják. A gyakorló iskola pedig alkalmazkodásra tanítja a diákokat, hogy könnyem adaptálódjanak a gyakorló tanárokhoz. A Babitsban tapasztalatom szerint a társaság is nagyon jó, egy életre szóló barátságok szövődhetnek.

Kata: A Babits mindamellett, hogy egy erős gimnázium, és alaposan felkészít az érettségire, nagyszerű tanárokkal van tele. Tapasztalataim szerint a legtöbb osztálytársamat felvették olyan szakra, ahova jelentkezett. Egy zenei, művészeti irányultságú, esetleg színjátszás felé kacsingató fiatalnak is sok szép élményt, szereplési lehetőséget biztosít ez az iskola. Örömmel gondolok vissza mindig az itt eltöltött négy évre!

Erika: Még csak annyit tennék hozzá, hogy mindkét lányom elnyerte a Babits örökös tagságot és jutalomdíjat is. Büszke vagyok rájuk!





Megjegyzések

  1. Nagy örömmel olvastam Boglárka, illetve nászasszonyom, Priskinné Rizner Erika, és menyem, dr. Priskin Kata visszaemlékezését. Örömöm csak fokozódott, amikor András fiam feleségül vette Katát, s Családjuk Tamás fiam Családjával együtt a legnagyobb boldogságunk! Elismerés a Babitsnak, remek ének-zene és karvezetés tanárának, Balásy Szabolcsnak is, aki már gyakorlós, ún. "kistanár" korában is a legnagyobb volt. NAGYRABECSÜLÉS, HAJRÁ A KÖVETKEZŐ HATVANRA, BABITS! (Tihanyi József)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönjük szépen a hozzászólást és a jókívánságokat! :)

      Törlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Ti küldtétek #13 - Kosztolányi Dezső Boldogság című novellájának elemzése

József Attila halála - az örök rejtély

Magyar írók és költők, akik mentális betegséggel küzdöttek