TDK Workshop beszámoló

„Tudásunk egy csepp, amit nem tudunk, az egész óceán” - Isaac Newton 


kép: otdk.hu
2023. február 21-én a PTE KPVK Tudományos Diákköre online workshop keretein belül tartott tájékoztatást az érdeklődőknek. 

A program elején Dr. Kocsisné Dr. habil Farkas Claudia, a Kultúratudományi, Pedagógusképző és Vidékfejlesztési Kar egyetemi docense tartott előadást a tehetség felfedezéséről, illetve arról, hogy miért érdemes már középiskolás diákként az Egyetemi Diákkörbe bekapcsolódni. Többek között kiemelkedő tehetségként megemlítette Leon Löwentraut fiatal képzmőművészt, akinek művei egyszerre ösztönözik és irritálják a közvéleményt és a médiát. A fiatal, dinamikus, önfejű és mindössze 24 éves alkotó, a művészek új nemzedékének úttörője. Sikerét elsősorban festményeinek köszönheti. A tehetség ismérvei a jó memória, az elkötelezettség, továbbá a független és kritikus gondolkodás. A TDK (Tudományos Diákkör) pedig hungarikum, az egyetemi hallgatók és oktatók közös munkája.

De mire is jó a TDK? Szellemi kihívásra, önbizalomnövelésre, felfedező tapasztalat szerzésére egyaránt alkalmas. Segít megtalálni a saját érdeklődésünket. Kihagyhatatlan lehetőség a vállalkozó szellemű és tudományos érdeklődésű tanulók számára. A TDK célja a tehetségek felkarolása, támogatása, illetve a választott kutatás elméletének és gyakorlatának elsajátítása. Ráadásul a hallgatók bekerülhetnek egy szakmai közegbe, ami jó közösséget és közös gondolkodást biztosít. 

És hogy miért érdemes középiskolásként a Tudományos Diákkörnek a tagja lenni? Többek között azért, mert a tagoknak lehetősége van egyetemi ösztöndíjak elnyerésére, gyakornoki munkák végzésére, továbbtanuláskor pluszpontok megszerzésére. A TDK-s múlt előnyt jelenthet egy álláskeresésnél, mivel bizonyítja a szakmai elhivatottságot.

A program második felében TDK-s tagok számoltak be kutatásaikról és azok eredményeiről.
Elsőként Kósa Edina, aki az olvasási nehézséggel küzdő tanulók silent book segítségével végzett szövegértési vizsgálatáról beszélt. A téma jelenleg időszerű, mivel a digitális korban a vizualitás kiemelkedő helyett kapott az emberek életében. Kósa Edina elmondta, hogy a szótalan könyvek olyan eszközök, amelyekben egyáltalán nincs szöveg, csak a képek mesélnek. Kutatásának célja az ilyen könyvek olvasási nehézséggel küzdő gyerekekre való hatásai. A gyerekekkel végzett tesztek eredményeit oszlopos diagrammokon ábrázolta. Ez jól szemléltette a tipikus és atipikus gyermekek olvasási képességeit.
A workshop végül Antal Nikoletta prezentációjával zárult, aki a kétnyelvűként és egynyelvűként való olvasást mutatta be. Kitért Leonard Bloomfield kétnyelvűség elvére, illetve a kétnyelvű emberek olvasási és vizuális fejlődésére.

Véleményem szerint a TDK intézményének ismertetése hasznos volt. Számomra nagyon érdekesek voltak a tagok kutatásainak eredményei és tapasztalatai a kutatói munkával kapcsolatban.


Jakab Melinda 10.F

A PTE KPVK Tudományos Diákkörének oldala: ITT elérhető
Az Országos Tudományos Diákköri Tanács honlapja (sok információval): ITT elérhető.


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Ti küldtétek #13 - Kosztolányi Dezső Boldogság című novellájának elemzése

József Attila halála - az örök rejtély

Magyar írók és költők, akik mentális betegséggel küzdöttek