Babits 60 - Beszámoló a Baranya Megyei Irodalmi Versenyről (2022)

Iskolánk, az idén 60. jubileumát ünneplő Babits Gimnázium hagyományaihoz híven 2022-ben is megrendezte a nagy múltú Baranya Megyei Irodalmi Versenyt. Immár második éve, hogy bár a rendezvény eredeti elnevezését megtartottuk, a felhívást a régió, sőt, a távolabbi megyék középiskoláihoz is intézzük. A tavalyi nagy érdeklődésre való tekintettel sok jelentkezőre számítottunk.

Az idei téma (Dragomán György Máglya című regénye) 16 csapatot vonzott a versenyre. A szöveg hosszabb, és talán fajsúlyosabb is, mint a tavaly nagy sikert aratott Holtverseny (Totth Benedek könyve), így közel sem voltunk elégedetlenek a jelentkezők számával. Külön örömmel töltött el bennünket, szervezőket, hogy a résztvevők között üdvözölhettük a tavalyi csapatok/iskolák némelyikét is (Janus Gimnázium, barcsi Dráva Völgye Technikum és Gimnázium, Gandhi Gimnázium, nagyatádi Ady Endre Technikum és Gimnázium), de voltak visszatérők a korábbi évekből (Szent Mór), illetve jöttek csapatok más városokból, megyékből is (Veszprém, Budapest). A Babits Gimnázium két csapattal képviselte az iskolát.

A szervezésért idén is köszönettel tartozunk a PTE-BTK Kommunikációs és Marketing Irodájának és Neichl Nórának, valamint Milbacher Róbertnek (Klasszikus Irodalomtörténeti Tanszék). Támogatóink voltak továbbá a Jelenkor folyóirat, a Magvető Kiadó és a Szépírók Társasága (BePart projekt) is. 

Dragomán György regénye egy pontosan meg nem határozott (de történelmileg jól elhelyezkedő) diktatúra alkonyán, az aktuális rendszerváltás környékén játszódik. A főszereplő Emma élete szülei hirtelen halála után gyökeresen megváltozik, és nem csak az új környezetet, valamint addig soha nem ismert "boszorkányos" nagymamája közelségét kell megszoknia, de el kell igazodnia saját családjának rejtélyes múltjában is. A könyv egyszerre fejlődés-, családtörténet, valamint történelmi tabló, központi kérdései pedig a múlt megismerése, az azzal való szembenézés, a történelmi traumák és a felejtés lehetetlensége. 

Az írásbeli fordulón a versenyzők többek között a különböző kiadások könyvborítóit elemezték, a regény motívumairól elmélkedtek, kreatív írásos feladatokat oldottak meg, és illusztrációt készítettek egyes jelenetekhez. A szóbeli döntőre hat csapat jutott be. Itt digitális feladat, drámajáték és kreatív alkotás keretében tovább foglalkozhattak a művel, ezen kívül (előzetes feladatként) személyes vlogot mutattak be a főszereplőt foglalkoztató egyik fontos eseményről.

A zsűri tagjai Pethőné Nagy Csilla (a PTE-Babits nyugdíjas magyartanára, mesterpedagógusa, valamint szakvezető, tankönyvszerző), Milbacher Róbert (a PTE-BTK Klasszikus Irodalomtörténeti és Összehasonlító Irodalomtudományi Tanszékének docense) és Görföl Balázs (a PTE-BTK Esztétika Tanszékének oktatója és a Jelenkor szerkesztője) voltak.
Külön öröm volt, hogy az eseményen vendégül láthattuk Dragomán György írót is, aki elismerését fejezte ki, amiért a verseny játékos és gondolkodtató módon foglalkoztat az irodalommal és segíti elő az olvasóvá nevelést. A szerzővel való délutáni beszélgetésen szóba került regényeinek, szereplőinek további sorsa, az íráshoz való motiváció és a befogadás, irodalomértés kérdése is.

A rendezvényt Sulyok Andrea, a Babits Gimnázium intézményegység-vezetője nyitotta meg, és Dr. Wolosz Róbert, a PTE-BTK dékánhelyettese zárta le a díjak átadásával.

A helyzettek:

1. KÁVÉ-KLUB (Dráva Völgye Technikum és Gimnázium, Barcs; Molnár Vera, Pammer Sára, Pinterics Gábor, felk. tanár: Kövi Anita)
2. HANGYÁK (Szent Mór Gimnázium, Pécs; Ambrus Ágnes, Balogh Dóra, Stauróczky Anna, felk. tanár: Szakács Emília)
3. FEKETE VARJAK (Babits Gimnázium, Pécs; Benács Dóra, Korecz Dorottya, Masnecz Kamilla, felk. tanár: Oroszlán Anikó)

Az első három helyezett az egyetem jóvoltából ingyenes részvételt nyert a Pécsi Bölcsész KreaTáborba. A Magvető és a Jelenkor jóvoltából minden versenyző könyvcsomagot kapott.

A szervezésért és a sok munkáért nagy köszönet Iglicz Ágnesnek és Maul Borbálának.

Reméljük, az elkövetkező években is hasonlóan nagy érdeklődésre számíthatunk, sokoldalú, tehetséges csapatokkal találkozhatunk, és hozzájárulhatunk az iskolák közötti kapcsolattartáshoz és az értő olvasás közös élményéhez.

Oroszlán Anikó

"Nekem tetszett a verseny, örültem, hogy olyan emberekkel lehettem ott, akikkel jóban vagyok. A feladatok érdekesek voltak, és az egész nap nagyon jól meg volt szervezve. Minden csapat kitett magáért, ami pluszban is sokat adott a rendezvény színvonalához.
Az íróval volt pár eltérő gondolatunk az irodalomról, de ettől független a beszélgetés is nagyon érdekes volt. A verseny jó volt az alapvetően nem használt képességeink (pl. színészkedés) megmutatására, kissé kirángatott a komfortzónánkból az, hogy mások előtt kellett előadnunk vagy nyilvánosan beszélnünk. Összességében az egész nap nagyon jó élmény volt, és örülök hogy részt vettem rajta." (Benács Dóra, Babits, 11.B)


"Én személy szerint jól éreztem magam a versenyen. A programok ügyesen voltak megszervezve, színesek és érdekesek voltak, rajtuk keresztül egészen más szemszögből lehetett megfigyelni a művet. 
A többi csapat tagjai is szimpatikusak, kreatívak voltak, és igényesen oldottak meg minden feladatot. 
A szerzővel való beszélgetéstől én személy szerint kicsit mást vártam, de maga a verseny és összességében a program szerintem nagyon jó hangulatban telt. A tanulság az volt számomra, hogy egy motívumot/szimbólumot az olvasó sokszor teljesen másképp értelmez, mint az író. Mindenképp hasznos élmény volt ez a nap, mert nagy hangsúlyt fektetett a közönség előtt való megnyilvánulásra, a csapattal való közös együttműködésre és a kreativitás fejlesztésére." (Korecz Dorottya, Babits, 11.B)

A regényhez készült illusztrációk:















A regényhez készült videók az alábbi linken tekinthetők meg: KATT!
A képgaléria ITT érhető el (fotók: Horváth Dominik, 11.B).
Az UNIV TV videója itt nézhető meg.


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Ti küldtétek #13 - Kosztolányi Dezső Boldogság című novellájának elemzése

József Attila halála - az örök rejtély

Magyar írók és költők, akik mentális betegséggel küzdöttek