Beszámoló a német nyelvű vitaversenyről

A Jugend debattiert verseny iskolai fordulójának első helyezettje Sipos Sándor Henrik 11.E. (2. hely: Knoch Dorottya, 3. hely: Nagy Zoé Gabriella, 4. hely: Kersák Viktória [mindhárman a 10.C osztályból]
Hollóvári Petra és Radó Lilla (9.C) beszámolói az iskola honlapján olvashatók.

Az alábbiakban Sipos Henrik Sándor ír a versenyről:


Sipos Sándor Henrik vagyok, 11.E osztályos tanuló. A vitaverseny lehetőségéről már kilencedik osztályban hallottam Gáll Tanárnőtől, teljesen ismeretlen terepre tévedtem. Elsőévesként belevágtam ebbe a kalandba, amely nagyon jó döntésnek bizonyult. A versenyt számos felkészülési délután és szakkör előzte meg, melyeken leginkább játékos és vicces feladatokkal töltöttük az időt eleinte, bár már ezek is rendkívül fontos tudást adtak a későbbi versenyre. Az első versenyt rengeteg szakkör előzte meg, amit tanáraink, már végzett diákok lelkiismeretes munkája tett lehetővé. Az első verseny előtt az izgalom a tetőfokára hágott. Az iskolai forduló első körében fokozott az izgalmon, hogy sok nyolcadikos előkészítős is nézte a versenyt. Rövid bemutatkozás után, teljesen feloldódva tudtunk vitázni. Az eredményhirdetésre nem sokat, de annál izgatottabban vártunk. Legnagyobb meglepetésemre előkelő helyen jutottam az iskolai döntőbe, ahol három akkori végzős, és én mint kilencedikes versenyeztünk. Akkor már egy kicsit kevésbé izgulva, de annál kevesebb tapasztalattal vágtam neki a versenynek, magas színvonalú vita volt. Kijutni az iskolaszövetségi fordulóba azonban nem sikerült.

Egy évvel később újra próbálkoztam. Egy éves versenyrutinnal felruházva vágtam neki tizedik osztályban a vitaversenyzésnek. Újra végig meneteltünk, ezúttal más tagokkal, a szakkörök és felkészülések során, rengeteg új és érdekes embert ismertem meg. A felkészülés minden eleme, érvek, statisztikák, nézőpontok a szemem előtt lebegtek mikor a terembe léptem, három versenytársammal együtt. Most én voltam előnyös helyzetben, vetélytársaim mind kilencedikesek voltak, nekem volt több tapasztalatom, így az iskolai fordulóból első helyen jutottam tovább.

A 2019-2020-as tanév sok mindent elvett tőlünk, és megváltoztatta életünket. Így történt ez a vitaversennyel is, amely a lezárások után egy héttel került volna megrendezésre, természetesen elmaradt, és a tanévben nem is lett pótolva. A tizenegyedik tanév első napjaiban kaptam a hírt, hogy az előző évi versenyt ez év elején tartjuk meg, online formában. A felkészülés intenzív volt, egész napos training az ország 16 legjobb német vitaversenyes diákjával, természetesen online, zoomon, egész iskolanapokat kellett kivennem a felkészüléshez. Szeptember közepén volt az elődöntő, ahol az influencerekkel kapcsolatos témákat kellett megvitatni, az eredményhirdetés aznap délutánra esett, és nem várt fordulatként döntőbe jutottam, amire csak egy nap felkészülési időm volt, hiszen két napra rá már versenyezi kellett a másik három döntős ellen. Ennek a vitának a témája a készpénzmentes vásárlás volt. Délelőtt zajlottak a versenyek, és délután pedig az eredményhirdetés. Feszülten vártuk a végeredményt, ahol is kiderült, hogy országos második helyezést értem el.

Természetesen ebben az évben is indulni fogok a versenyen, és minden Babitsos diáknak, akit érdekel a német nyelv és szeretné vita- és meggyőzőképességét fejleszteni illetve próbára tenni, javasolni ezt a versenylehetőséget.

***

Ich heiße Sándor Henrik Sipos, und besuche die Klasse 11E. 

Über die Möglichkeit des Wettbewerbs habe ich schon in die 9. Klasse von Frau Gáll gehört, und jetzt habe ich mich in einem unbekannten Bereich befunden. Ich war nur seit einem Jahr am Babits, und ich habe dieses Abenteuer angefangen, und es hat sich als sehr gut herausgestellt. Vor dem Wettbewerb waren viele Vorbereitungsnachmittage und AG-s, an denen wir die meiste Zeit mit witzigen oder spielerischen Aufgaben verbracht haben, aber diese haben uns auch sehr wichtiges Wissen für den Wettbewerb gegeben. Der Wettbewerb war vorangestellt von einer Menge von AG-s, welche durch die gewissenhafte Arbeit unserer SchülerInnen und Lehrerin ermöglicht war. Vor dem ersten Wettbewerb war die Aufregung echt an der Spitze. Die Aufregung war auch dadurch gesteigert, dass viele Achtklässler aus dem Vorbereitungskurs als Zuschauer da waren. Nach einer kurzen Vorstellung konnten wir völlig gelöst debattieren. Wir haben nicht so lange, aber desto aufgeregter auf die Bekanntgabe der Ergebnisse gewartet. Ich war unheimlich überrascht, dass ich auf einen hervorragenden Platz in dem Schulfinale gekommen war, wo ich ein Neuntklässler und alle anderen Abschlussjährigen waren. Da war ich ein bisschen weniger aufgeregt, aber ich hatte desto weniger Erfahrung, trotzdem war die Debatte auf einem hohen Niveau, aber ich konnte nicht zur Schulverbundsrunde weiter.

Ein Jahr später habe ich es noch einmal versucht. Mit einjähriger Wettbewerbsroutine habe ich in der zehnten Klasse den Debattenwettbewerb angefangen. Wir haben noch einmal, jetzt mit anderen Mitgliedern durch die AG-s durchgegangen, ich habe eine Menge von neuen und interresanten Menschen kennengelernt. Alle Elemente der  Vorbereitung, Argumente, Statistiken und Aspekte waren vor meinen Augen, als ich in den Raum mit drei Wettbewerbern eingtreten bin. Der Vorteil war diesmal auf meiner Seite, die DebattantInnen waren alle  Neuntklässler, ich hatte mehr Erfahrung, deswegen belegte ich den ersten Platz in der Schulverbundsrunde.  

Das Schuljahr 2019-2020 hat sehr viel von uns weggenommen, und hat unser Leben geändert. So war es auch im Jugend debattiert, was eine Woche nach der Schließungen stattgefunden hätte, natürlich wurde es auch abgesagt, und wurde in dem Schuljahr nicht veranstaltet. In den ersten Tagen des elften Schuljahrs habe ich die Nachricht bekommen, dass der vorjährige Wettbewerb veranstaltet wird, jetzt aber online. Die Vorbereitung war intensiv, ganztägiges Training mit den 16 besten Schülern der JD-Runde, natürlich auch online, im Zoom. Ich sollte ganze Schultage zu Hause verbringen, um mich vorzubereiten. Das Halbfinale war in der Mitte von September, wo wir über das Thema: „verbunden mit Influencer“ debattieren sollten. Die Bekanntgabe der Ergebnisse war an dem Tag, am Nachmittag, und überraschenderweise, bin ich in das Landesfinale gekommen. Jetzt hatte ich nur zwei Tage fürs Vorbereiten. Diesmal war das Thema die bargeldlose Zahlung. Die Wettbewerbe fanden vormittags statt, und am Nachmittag die Bekanntgabe der Ergebnisse, wo ich den zweiten Platz erreicht habe. 


Natürlich werde ich auch in diesem Jahr an dem Wettbewerb teilnehmen, und ich möchte allen Schülern im Babits, die an der deutschen Sprache interessiert sind und ihre Überzeugungskraft entwickeln und ausprobieren wollen, diese  Wettbewerbsmöglichkeit  empfehlen. 


A német nyelvű szöveget Sátayné Gall Veronika és Evin Regber lektorálta.


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Ti küldtétek #13 - Kosztolányi Dezső Boldogság című novellájának elemzése

József Attila halála - az örök rejtély

Magyar írók és költők, akik mentális betegséggel küzdöttek